V našej spoločnosti je prídavné meno progresívny, pokrokový alebo liberálny čoraz častejšie zaužívané vyslovovať v negatívnom slova zmysle. Nieto ešte v spojení s náboženstvom, vierou, cirkvou. Dokonca aj samotnému predsedovi KDH Alojzovi Hlinovi je často vyčítaný jeho otvorený a moderný pohľad na kresťanstvo, či dokonca to, že KDH kvôli „spojeniu s liberálmi“ zostalo stáť pred bránami parlamentu. Ako však prebiehajú boje aspoň za čiastkové zmeny v druhej najväčšej cirkvi na Slovensku?

Za partnerstvá na žobrotu

Nie nadarmo sa väčšina nádeje vkladá do mladej generácie, ktorá je plná sily bojovať za zmenu. Asi prvým príkladom tohto je aj evanjelický farár Jakub Pavlús, ktorý svoje prvé bohoslužby začínal viesť v Turanoch, menšom meste v Žilinskom kraji. Ako začínajúci farár mal zmluvu len na rok a tá mu po vyjadrení podpory LGTBQ komunity v roku 2016 nebola predĺžená. Pavlús náhle skončil bez práce a bez financií na lieky pre jeho dve predčasne narodené dcéry, ležiace v tom čase na jednotke intenzívnej starostlivosti.

Zdroj: Komentáre SME

On sám nebol vždy úplne otvorený téme LGTBQ komunity. Na začiatku jeho vysokoškolského štúdia teológie dokonca s registrovanými partnerstvami nesúhlasil, no po venovaní sa tejto problematike vo svojej diplomovej práci na ňu postupne zmenil názor.

Nastal však rok 2015 a do spoločnosti a hlavne evanjelickej cirkvi prišlo na pretras Referendum za rodinu. Po odmietnutí postaviť sa za oficiálny podporný názor cirkvi bol Jakub Pavlús nútený Turany opustiť. A to aj napriek tomu, že s ním boli veriaci v Turanoch veľmi spokojní a sám farár nemal tendenciu svoj názor verejne prezentovať. „Názory Pavlúsa na manželstvo a rodinu sú v rozpore s vieroukou evanjelickej cirkvi na Slovensku,“ zverejnil následne Zbor biskupov na svojej internetovej stránke.

Dnes tento evanjelický farár pôsobí na fare českobratskej cirkvi evanjelickej v českom Šumperku, kde sa mu podarilo zamestnať takmer rok po prepustení. Podľa neho samotného nie je problémom rozdielny názor v cirkvi, skôr chýbajúca diskusia a jej systematické potláčanie.

V júni 2017 vyslovil pre Denník SME podobnú myšlienku aj evanjelický teológ Ondrej Prostredník: „Biskupi pri Pavlúsovi využili príležitosť, ako poslať ostatným odkaz. Odvtedy sa v cirkvi úplne zastavila diskusia o homosexuálnych manželstvách.“

Zvonku reformátorka, vnútri rozvracačka

Akékoľvek diskusie o právach homosexuálov vo viere a evanjelickej cirkvi by asi na dlhší čas stagnovali, nebyť dlhoročných snáh bratislavskej evanjelickej farárky s 27-ročnou praxou -Anny Polckovej- verejne otvárať túto tému. A to nielen v jej kostole, kde zvykne organizovať podujatia zamerané na pomoc tejto menšine. Polcková sa neštíti vyjadriť ani mediálne, pričom komunikuje, že LGTBQ komunita je diskriminovaná, osočovaná a vystavovaná nenávistným komentárom.

Dokonca už v roku 2016 pri téme Refenda za rodinu v rozhovore pre Denník Sme vyslovila, že riziká ohrozujúce rodinu pochádzajú zvnútra, nie zvonku – ako odozvu na názor niektorých predstaviteľov cirkvi a veriacich, že za rozvratom tradičnej rodiny stojí akási prohomosexuálna ideológia.

Zdroj: Denník N

Nanovo spôsobil v evanjelickej cirkvi rozruch rozhovor, ktorý dala Polcková pre portál Aktuality.sk začiatkom júna tohto roku. V ňom vyjadrila názor, že nevidí dôvod, prečo by LGBTQ komunita nemala rozvíjať svoju sexualitu, keď s ňou bola stvorená. Podľa dlhoročnej farárky by mali byť rôzne biblické texty nanovo interpretované v závislosti od aktuálneho stavu spoločnosti, pretože ak by sa v tejto dobe opäť vrátil Ježiš, pravdepodobne by na seba bral dnešnú podobu núdzneho. Tými sú v očiach Polckovej hendikepovaní, homosexuáli či rómske ženy a deti.

Okrem témy LGTBQ sa v rozhovore zastala aj komentátora a teológa Michala Havrana, ktorý je aktuálne obvinený za svoj kometár „Pošlite Kuffu do cirkusu“ a sama vyslovila, že kresťanstvo v spojení s farárom Kuffom je bohorúhačstvo, pretože svojimi rečníckymi schopnosťami manipuluje ľudí. Dnešní kresťania na Slovensku podľa Polckovej deformujú kresťanstvo: nie sú schopní stráviť pravdu a snažia sa zbaviť plurality názorov.

Reakcia na seba nechala čakať mesiac – začiatkom júla zverejnil generálny biskup evanjelickej cirkvi Ivan Eľko spolu s biskupmi Jánom Hroboňom a Petrom Mihočom pastorálne stanovisko, v ktorom Polockovú dôrazne upozorňujú, aby nedávala „liberálnym médiám“ stanoviská na tému LGTBQ. Okrem tohto sa v ňom vyjadrili, že homosexualita je podľa interpretácie Biblie hriech a daní jedinci by mali byť vedení k celoživotnému celibátu. Trojica Polckovej následne odkázala, že by mala „zvážiť svoje ďalšie pôsobenie v duchovnej službe“.

Odpoveďou na stanovisko biskupov bolo spustenie petície vo štvrtok minulý týždeň, ktorou 80 osobností vyzýva vedenie cirkvi, aby nebránilo dialógu. Na nasledujúci deň už bolo vyzbieraných okolo 1500 podpisov, pričom traja biskupi sa vyjadrili, že petíciu považujú za legitímnu.

„Predstavy o tom, že homosexuálni ľudia od rána do večera vedú nejaký zvrátený život je šialená obsesívna lož, ktoré tu určité skupiny kazateľov šíria opakovane roky,“ uviedol v rozhovore ZKH pre Denník SME publicista, teológ a zborový farár Anny Polckovej Michal Havran. Ten je zároveň jednou z osobností vnútri cirkvi, ktorá sa jej rozhodla vyjadriť podporu. Uvádza tiež, že postoj Polckovej je v európskom merítku evanjelickej cirkvi skôr mainstream, no na Slovensku v nej daný názorový spor pretrváva už dlhšiu dobu.

„Aničku poznám ako človeka, ktorý pomohol stovkám, možno tisícom ľudí v rôznych životných situáciách,“ vyhlásil. Vedenie cirkvi by sa podľa Havrana malo konečne naučiť rešpektovať občiansky názor jej členov a predstaviteľov.