Všetci to poznáme. Je prvého júna, prvý deň PRIDE mesiaca, a odvšadiaľ na nás začne vyskakovať dúha. Na sociálnych sieťach ako Youtube, Instagram či Facebook, v rôznych obchodných reťazcoch alebo v prevádzkach rýchleho občerstvenia. Podporujú však tieto korporátne spoločnosti LGBT+ komunitu skutočne, alebo sa tak iba tvária počas mesiaca jún, aby prilákali čo najviac zákazníkov?

Tento marketingový ťah sa nazýva „PRIDE marketing“ a v skutočnosti robí asi viac zlého ako dobrého. Tu je teda zhodnotenie najväčších pozitív a negatív tejto taktiky.

Negatíva:

Zabúdanie na pravý odkaz PRIDE

Väčšina ľudí si najmä v dnešnej dobe spája slovo PRIDE s pochodom cez mesto, plným hluku a extravagantných ľudí, no toto nie je jeho pravým odkazom. PRIDE má slúžiť ako spomienka na stonewallské nepokoje, ktoré v 80. rokoch minulého storočia pomohli ľuďom z LGBT+ komunity bojovať za svoje práva. PRIDE marketing však vo väčšine prípadov podporuje tú prvú predstavu – hurhaj, extravaganciu a na prvý pohľad až prílišnú radosť.

Zneužívanie LGBT+ komunity

Smutnou pravdou je, že množstvo korporátnych firiem, ktoré počas leta svoje produkty odejú do dúhy, LGBT+ komunitu v skutočnosti nepodporuje. Napríklad Youtube istú dobu cenzuroval všetky coming out videá ako nevhodné, no počas PRIDE mesiaca mali vedľa svojho loga dúhovú vlajku na znak „solidarity“. Ďalším príkladom je kampaň spoločnosti Skittles, ktorá v lete roku 2017 začala v malom množstve vyrábať ich tradične dúhové cukríky iba v bielej farbe so sloganom, že jediná dúha, na ktorej teraz záleží, je tá PRIDE dúha. Táto špeciálna edícia bola však prístupná iba v istých predajniach a Skittles v skutočnosti iba testovali, či sa im oplatí robiť podobné veci. Koniec koncov, zase šlo iba o marketing.

Zdroj: Autor – gryffyn m; dostupné z unsplash.com

Komercializácia nie je podpora

Áno, všetci tvrdia, že viditeľnosť je dôležitá. Nesnažím sa tvrdiť opak. No nikto nemôže čakať, že to, že firma na svoju stránku pridá dúhu, vyrieši všetky problémy. Je to len veľmi povrchná forma „podpory“ a jednoducho, ak chcete byť správnym spojencom, nie je to dosť. K skutočnej podpore treba spraviť viac. Napríklad prispieť rôznym organizáciám na podporu LGBT+ ľudí, nediskriminovať týchto ľudí a byť na to hrdý alebo ponúkať neheteronormatívne produkty celoročne a neobracať sa na túto taktiku len počas PRIDE mesiaca.

Pozitíva:

Zviditeľnenie

Možno sa vám bude zdať, že si tak trochu protirečím s predchádzajúcim odsekom, no dajte mi chvíľu na vysvetlenie. Viditeľnosť mení perspektívu a buduje empatiu. Ľudia, ktorí stále popierajú svoju identitu, si možno po zhliadnutí podpory, aj keď tej falošnej, začnú uvedomovať, že byť súčasťou komunity je v poriadku. Homofóbni ľudia možno zmenia svoj pohľad. Dôležité je však myslieť stále na to, že predávanie dúhových vecí nie je samo o sebe podpora, ale skôr len najmenšie minimum, a preto treba robiť viac.

Prejav podpory aj na miestach, kde jej toľko nie je

Zdroj: Autor – Liam McGarry; dostupné z unsplash.com

PRIDE marketing býva väčšinou záležitosťou západných krajín, no v poslednej dobe sa stále viac a viac objavuje aj u nás alebo dokonca v krajinách, kde sú podmienky ešte horšie. Tam je naozaj dôležitá akákoľvek forma podpory, aj keď ide len o marketingový ťah. V krajinách, kde je LGBT+ komunita ešte stále väčšinou vnímaná ako niečo zlé a zvrátené, totiž ešte nemôžeme veľmi hovoriť o podpore charít či o nediskriminácii. Tu sú podstatní najmä jednotlivci, ktorí potrebujú ukázať, že byť samým sebou je v poriadku, aj napriek názorom ich okolia. Tu zaváži aj drobná dúhová vlajka pri logu Youtube, aj keď za tým žiadna iná podpora nie je.

Pár slov na záver:

PRIDE marketing má svoje pozitíva aj negatíva a naozaj záleží od mnohých faktorov, či budeme túto taktiku považovať za dobrú alebo zlú. Koniec koncov, nič nie je čiernobiele. Určite však nemôžeme tvrdiť, že to čo robí väčšina korporátnych spoločností je dostačujúce. Pripnutie dúhovej vlajky všade kam sa dá nikdy nebude dosť. Treba robiť viac, lebo komunita to naozaj potrebuje.

Zdroje:

Ilustračný obrázok: Autor – Jonathan Kemper; dostupný z unsplash.com

Text: impactbnd.com, contently.com, smartinsights.com